Jak zarządzać czasem

zarządzanie czasem

Prawdopodobnie większość osób ma w swoim otoczeniu kogoś, kogo podziwia za dobrą organizację czasu i pracy. Ten ktoś pracuje na pełny etat, nie zawala terminów, kilka razy w tygodniu chodzi na basen, czy tenis, regularnie spotyka się znajomymi, a przy tym wszystkim jeszcze ma rodzinę i czas dla niej! Jak on to robi, kiedy większość osób ledwo potrafi połączyć co najwyżej dwie z wyżej wymienionych rzeczy? Prawdopodobnie ma dobrze zorganizowany kalendarz.

Zarządzanie własnym czasem – jak się za to zabrać

Pierwszym krokiem jest stworzenie listy rzeczy do zrobienia. Dobrze ująć tam wszystkie zadania do wykonania (np. lista zadań do zrealizowania w pracy, odebranie dziecka z przedszkola, zajęcia fitness, itp.), ponieważ w ten sposób można szybko się przekonać, czy zadań nie ma zbyt wielu oraz czy jest coś co można zrobić kiedy indziej, aby nie zaniedbać ważniejszych w tej chwili przedsięwzięć.

Częstym problemem jest niemożność skupienia się na jednej rzeczy. Zamiast skoncentrować się na jednym zadaniu, osoba źle zorganizowana, nie dotrzymująca terminów, przeskakuje od jednego zadania do drugiego, mając nadzieję na zrealizowanie w dwie godziny tego, na co przewidziany był cały tydzień. W ten sposób osiągnięty zostaje efekt zupełnie odwrotny, gdyż prawdopodobnie nie zostanie zrealizowany żaden z celów, a nawet jeśli to się uda, efekt będzie raczej mizerny. Warto zatem ustalić priorytety i zacząć pracę od najważniejszych zadań i dopiero po ukończeniu jednego, brać się za drugie.

Planowanie dnia jest bardzo ważne – dzięki niemu dokładnie widać co jeszcze zostało do zrobienia, łatwiej też rozplanować pracę (nie tylko w tym dniu, ale np. na przestrzeni całego tygodnia).
———–
Zdjęcie: pixabay.com/YS-Park
CC-License: CC0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *