Od rozrywki do sportu elektronicznego

akcesoriakonsole

Gdy w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku nasi rodzice z pasją ściskali w rękach joysticki do komputerów Atari lub ZX Spectrum, mało kto przypuszczał, że kiedyś dzięki zawodowym sportom elektronicznym będzie można opływać w luksusach. Medium służące na początku tylko do rozrywki na domowej kanapie czy w lokalnym salonie gier, przeistoczyło się w lukratywną branżę o zasięgu globalnym.

 
Powoli ciężko znaleźć wolny weekend, podczas którego gdzieś na świecie nie byłby organizowany turniej sportów elektronicznych. Gracze zgarniają powoli małą fortunę, jeśli są rzeczywiście wybitnie utalentowani. Wokół e-sportów obracają się coraz bogatsze marki komercyjne. Czasopismo Forbes donosi, że transmisję online z finałów jednego z turniejów rozgrywanych w bieżącym roku oglądało w tym samym czasie ponad 46 milionów widzów. Tegoroczna edycja najważniejszego turnieju Dota 2 wręcz obsypywała graczy pieniędzmi – na nagrody pieniężne przeznaczono niemal 25 milionów dolarów. Co ważniejsze, trendy wzrostowe w sportach elektronicznych dopiero nabierają prawdziwej dynamiki. Za kilkanaście lat można spodziewać się profesjonalnych lig wspieranych jeszcze większymi kwotami. Transmisje z zawodów e-sportowych powoli zaczynają wypełniać również ramówki kanałów telewizyjnych. Fakt ten może dodatkowo przyspieszyć popularyzację opisywanej dziedziny zmagań. Poprzez telewizję gracze uzyskają większą ekspozycję, co przełoży się na dalszy rozwój finansowy ich drużyn. Poprawi się też sprzęt dla graczy, gdyż producenci będą mieli większe środki na rozwój klawiatur czy kolejnej mistrzowskiej myszki.

Kogo zaliczamy obecnie do największych gwiazd sportów elektronicznych? Patrząc na indywidualne zarobki graczy, na pierwszą pozycję wysuwa się Kuro Takhasomi, który specjalizuje się w grze Dota 2. W oficjalnych imprezach zarobił 3,3 miliony dolarów. Jego zarobki z kontraktów reklamowych są nieznane. Konkurencją podbijającą krajowe sporty elektroniczne jest gra CS:GO. Jest to najlepiej dotowana gra drużynowa. Pośród najlepiej zarabiających zespołów przewijają się SK Gaming, Astralis i Virtus.Pro. Dla zespołów produkowane są specjalne myszki i klawiatury. Całe serie produktowe noszą nazwy związane z drużynami e-sportowymi.

csgo

Wątpliwym jest, aby elektroniczne konkurencje obdarły z popularności sporty tradycyjne, jednak wśród młodszych pokoleń stają się one istotnym elementem codziennej rzeczywistości. Gracze chętnie płacą niemałe sumy za myszki czy klawiatury do sportów elektronicznych, gdyż wiedzą, że ewentualny sukces wiąże się z nieskromną gratyfikacją finansową. Z taką perspektywą dużo łatwiej przystępuję się do męczących treningów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *